Tuesday, 19 July 2011

Hantu Pulut Pulut Pulut Pulut.

pernah dengar pasal hantu pulut? pernah jumpa hantu pulut? pernah tengok hantu pulut? boleh bayangkan macam mana kehenseman sebenar hantu pulut? eyh ai tak pernah jumpa. tak pernah jumpa. tak pernah tengok. tak pernah bayangkan pun. tapi yang pasti kalau korang letak pulut depan mata ai konfem anak tekak terus jadi tergedik gedik semacam kalah budak budak dok bergedik gedik menari shuffle kais kais tanah. jadi agaknya itulah yang d namakan hantu pulut. heee!

selalu yang feymes memang konfemlah pulut deghian. tapi masalah entahlah apa salah silap anak tekak ai loya bebenau kalau makan raja buah nih. bukan tak pernah cuba. sebab sudah cuba lah ai tahu ai tak boleh makan deghian nih. jangankan makan bau jek sudah cukup memeningkan kepala ai. boleh ting tong sekejap d buat nya. selalunya kalau ai teman PuanMama pergi pasar bila musim deghian konfem beliau akan beli. lepas tuh ai pulak naik kereta memang jenis tak pernah buka tingkap hirup udara segar masa drive. jadi dapat tak korang bayangkan betapa ting tong nya ai masa memandu sepanjang jalan rasa macam ya ampun kenapalah jauh sangat rumah ai nih. yang peliknya PuanMama cakap masa beliau mengandungkan ai beliau suka betul makan buah deghian nih. mungkin sebab dulu masa duduk dalam perut PuanMama ai dah asyik selalu sangat makan sampai dah jemu kot kan?


~ini buah deghian @ duyan @ doyan @ durian~


~dan ini pulak pulut deghian @ duyan @ doyan @ durian~

jadi d sebabkan ai tak boleh makan buah yang berbau wangi sungguh nih maka bila d perkenalkan dengan pulut mangga ke pulut pelam ke konfem lah ai bantai sepenuh hati. ya ampun sedapnya tuhan aje yang tahu. sejak dari hari pertama ai kenal dengan pulut pelam nih sejak haritu lah ai ketagih. asalkan nampak konfem teringin nak makan punya. tapi ai tak suka makan buah mangga. manisnya sampai ngilu gigi gigi ai nih. yaiks! tapi kalau korang letak pulut pelam sepinggan depan ai siap dengan santan yang cukup lemak manis gula semua siap memang konfem tak nampak korang lagi dah lepas tuh. kusyuk menikmati makanan yang enak nama nya!


~ini memori pertama kali ai cuba makan pulut pelam. yang ini masa pergi padang besar dekat perlis awal tahun itu hari~


~yang ini dekat port feveret ai tapau pulut pelam. perghhh memang sedap! makan sampai takmau layan sembang dengan siapa siapa pun lagi dah~


~gambar nih takde motif. saja nak berlagak tunjuk ai sedang belajar teknik bokeh. padahal pakai kamera cikai dekat henfon aje pun. peace oke!~

selain dari dua pulut yang feymes dekat atas ada pulut pulut lain lagi yang feymes. tapi ai cerita pulut yang suka aje lah ye. siapa tahu pulut kuning? ke pulut kunyit ke? pulut nih agak kelas atasan ye kawan kawan sebab jarang betoi dia keluar huha huha. biasanya kalau nak jumpa mesti waktu waktu kenduri kendara aje itu pun jarang jarang ada lagi dah. kalau dulu waktu ai kecik kecik pulut nih selalu orang buat time time naik al-quran ke habis al-quran ke. zaman sekarang rasanya tak ada lagi dah budaya macam tuh. rindu!


~terliur nya! pulut kuning makan dengan gulai ayam. perghhh! mengidam terus!~

oke sudah! itu baru masuk bab pulut kuning. belum lagi ai letak gambar pulut makan dengan ikan masin ke ikan kering ke siap dengan kelapa parut. hadoi! terliur dah! terliur dah! mana nak cari time time nih? padahal baru aje kejap tadi ai melantak sepinggan pulut pelam. melampao ah. sendiri cari penyakit tengah tengah malam cenggini pergi berangan yang bukan bukan. kalau setakat berangan tak apa lagi. nih siap gugel gugel gambar bagai. urgh! esok nak suruh PuanMama buatlah.

7 comments:

myra yusreena said...

pulut pelam??huhu,xpena try pown.sedap ke??pulut deghian taw lerr..hihihi

Ahmad Shahir bin Jamaludin said...

Haaa...sape suruh gugel, kan dah mengidam! hahaha.

45IL4H D.K.K said...

Haaa.. sape suruh gugel. Kan dah mengidam! hahaha

♣dya aien♣ said...

MYRA YUSREENA:

pulut pelam sgt sedap..
sgt feymes utk org thai..
kalau pergi dkt perlis ke pergi sempadan siam ke..
yg ini laaa yg slalu nya org cari..
cuba la nnt..
mesti myra suka jugak nnt.. :)

♣dya aien♣ said...

Ahmad Shahir bin Jamaludin & 45IL4H D.K.K:

eyh eyh eyh...
komen korang berdua sama lah..
sehati sejiwa nyaa.. ;)

45IL4H D.K.K said...

Hehehe...yg Ahmad Shahir tu saye jugak sbnrnya. Ntah bila hubby menyelit pi sign in blog dia guna laptop ni, tau2 bila send komen "Ahmad Shahir Jamaludin said..". Hahaha.

♣dya aien♣ said...

45IL4H D.K.K:

yeke..
patot la komen nye sama je..
hahahahah.. ;p