Thursday, 7 April 2011

Sungguh Konfius. Bukan Nak Diskriminasi Oke!



sudah layan video terhangat d pasaran sekarang ini? ai terlayan sebab dekat fesbuk ada yang rajin postkan. pertama kali tengok terus terdetik fuiyoo cun ah mereka. tapi bila lagi lama layan makin pelik pulak ai tengok. ai repeat sekali lagi weyh. MasyaAllahhh. Nauzubillahim­inzalik! mereka bukan tulen rupanya.

maaf! ai bukan mahu diskriminasi hak siapa siapa d sini. cuma mahu berkongsi apa yang pernah ai baca iaitu

Sabda Rasulullah SAW:

عن ابن عباس رضي الله عنهما قال : لعن النبي صلى الله عليه وسلم المخنثين من الرجال ، المترجلات من النساء
Maksudnya : Daripada Ibn Anas r.a berkata Rasulullah SAW melaknat mereka yang menyerupai wanita daripada kalangan lelaki dan mereka yang menyerupai lelaki daripada kalangan wanita. (HR al Bukhari)

Manusia adalah makhluk ciptaan Allah yang Maha Agung. Mengikut kamus Dewan Bahasa dan Pustaka manusia ialah makhluk yang mempunyai akal dan budi. Jika diperincikan lagi maksudnya akal daripada aspek manusia bermaksud dapat berfikir manakala budi pula bermaksud kebijaksanaan. Jadi boleh dirumuskan secara ringkas dan umum daripada segi bahasa bahawa manusia itu adalah makhluk yang dapat berfikir dengan bijaksana.

Sabda Rasulullah SAW bermaksud:

Agama itu nasihat. Agama itu nasihat. Agama itu nasihat. Maka sahabat pun bertanya: Kepada siapa? Jawab Baginda: Kepada Allah, kepada Kitab-Nya, kepada Rasul-Nya, kepada pemimpin kaum muslimin dan juga orang awam muslimin. (Hadis riwayat Muslim)

Firman Allah bermaksud:

Demi masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan beramal soleh, mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan sabar. (Surah al-’Asr, ayat 1-3)

##notakaki##yang ai konfiuskan sebenarnya adalah bila dalam ucapan ada yang sebut terima kasih buat suami tercinta. eyh ai garu kepala sekejap. isk isk isk!

4 comments:

alexa yussida said...

salam dear..1st of all thanks sbb sudi singgah blog kte..nama awk sama mcm ousmate kte,dya jugak n my niece dhia :D hehe...

hurm,ade tgk gak vdeo ni pastu mcm pelik vdeo ni btol ke tak ker dorg main2..ayat last die mmg xleyh thnla utk suami..harap2 mereka semua kembali ke pangkal jalan la kan..:)

Fariha Ismail said...

hye dear...
i dh follow ur blog..
i still new lg, hopefully u dpt follow my blog too... http://storyofyoungladies.blogspot.com/

still bru lg.. hope dpt tunjuk ajar u.. thank

♣dya aien♣ said...

ALEXA:
salam..
u r welcome..
dya suka blog awk juga..

kan kan kan??
mula mula tgk mmg fuiyoo lah..
tp lepas tu lama2 dah pelik..
mmg ayt 'buat suami tercinta' tu mmg tak bole nk trima dek akal..sungguh tak logik..
kalau pk2 balik rase geli pun ade jugak... ;p

♣dya aien♣ said...

FARIHA:
tq sooo much dear..
insyaAllah apa yg dya tau bolehla dya share kan sama2.. :)