Sunday 24 April 2011

Dia Sangat Menjengkelkan Oke!

ini pertama kali rasanya ai keluarkan entry sebegini. ai jarang benci orang. kadang kadang kalau marah sekalipun agak susah untuk ai benci orang melainkan atas permintaan orang itu sendiri untuk ai benci dia. untuk sepanjang 25tahun ai hidup atas dunia ini antara ragam manusia yang terpelik yang pernah ai jumpa. ini alkisahnya

back few weeks ago since ai sudah tidak bekerja ai rajin melayan fesbuk. yeah like always ai pun mungkin tergolong dalam golongan fesbuker! ahahaha! d simplekan jalan cerita ada seorang hamba Allah dengan baik hatinya menyampuk sesi comment comment ai dan CikAdik ai. tajuk topik hanyalah kfc dan radix.

jujur ai cakap ai dan CikAdik ai adalah peminat tegar kfc. erm ai rasa seluruh kaum kerabat ahli keluarga ai pun kaki layan kfc. dan hanya d sebabkan si mamat poyo ni makan radix dan kemungkinan dia adalah seorang anti kfc maka dia cakap kfc adalah makanan perosak islam. CikAdik memang sungguh hangen dan ai biarkan aja mereka berbalas comment.

ayat balasan dari CikAdik ai juga simple macam ini "kalo merosakkan nape byk org islam dok mkn lagi ???knpe xdak org boikot pown?? + y keje kat kfc pown org islam jugak !! lps nie kalo awak nak mkn mcd or kfc..pk2 la ye..nnty merosakkan awak pulak kan !!!!" dan anda tahu apa yang mamat poyo ni cakap? dia cakap CikAdik ai kurang cerdik.

at this moment sincerely ai memang sudah panas hati but ai still stay silent cuz i thot mamat poyo ni akan minta maaf sebab tersalah cakap ke apa ke kan. kemudian CikAdik ai dengan hormatnya membalas macam ini "awak xde hak nak tentukan saye ni cerdik or x..awak 2 cerdik sgt ke??? kalo cerdik..xperlu la nak mjatuhkan org islam y laen..y keje kat kfc 2 pown mcari rezki jugak..y mkn pown pki duet sndr..bkn pki duet awak...lalala" dan sekali lagi dia cakap CikAdik ai memang kurang cerdik.

oke fine! ai memang sudah panas hati. ai gugellah wall dia cuz jujurnya ai lansung tak pernah kenal siapa dia dan ai yakin ai d add cuma sebab kami exskoolmate. lansung tak pernah bertegur sapa dan ini adalah pertama kali tapi macam ini pula jadinya. kemudian baru ai tahu rupanya dia sedang buat master. ouh! patutlah berlagak tahap nak mampos rupanya sebab dia tengan buat master. itu pun belum habis. entah akan berjaya ke tidak pun belum tentu lagi. haih! manusia manusia.

kemudian ai tegur dia untuk jaga tutur kata. dan dia masih berlagak tahap nak mampos macam dia seorang sajalah dalam dunia ni ada master. helooo encek berlagak tahap nak mampos! orang lain pun ada master lah! dari universiti luar negara lagi. tak adalah pulak berlagak apatah lagi nak kecoh kecoh dekat fesbuk macam engkau oke! itu baru master dari universiti dalam Malaysia. cehhh. kalau kau buat master kos yang susah susah macam engineering ke doktor doktor ke baru kau boleh berlagak oke! haraplah maklum.

ai dengan baik hati tegur dia dengan baik dan hormat tahu. ai cakap macam ini "come on laa each of us ade hak masing2 kan?? if u said so my lil sis tak cerdik then i guess u r worst than her cuz u r much older..kita ni dalam nak mendidik @ nk menegur @ nk menasihati org tak kena caranya kalau guna ayat yg kasar apetah lg menjatuhkan org..i takdela perfect sgt @ baek sgt @ wat ever like u..but i just nk nasihatkn u laen kali kalau nak berdakwah @ menyampaikan ajaran islam utk siapa2 pun better guna cara berhikmah..amek iktibar n contohi sikap nabi kita..Rasulullah S.A.W..sila bygkan kalau dlu nabi berdakwah n dalam menyampaikan dakwah tu Baginda menjatuhkan org then mengutuk2 org same like wat u just said to MY LIL sis kemudian suh org masuk islam..agak2 ape yg akan jadi?? we r older enuff utk berfikir dgn matang..so jgn la bwt perangai mcm budak2..tak kena caranya kalau seorang profesor bersikap mcm org yg takde pelajaran bila dia nk mengajar org..sikap org mcm u la yg selalu nya lebih menjatuhkan persepsi buruk org bukan islam kepada agama islam..cuz mereka akn berfikir agama islam adelah agama yg tak mengajar umatnya utk saling menghormati..sikap yg baek adelah perkara paling basic dalam stiap perkara..remember this ok encek bijak pandai yg ada master..sekian..harap perkara ni berakhir d sini.."

hamek kau! ai buat karangan ke rumusan ke apeke sungguh ai pun tak pasti. yang pastinya dia cuma balas malas nak baca. then ai pun tak kisah. then after that semua comment comment dia delete. ai dan CikAdik ai terus gelak gelak. heloo! kalau kau tak bersalah kenapa nak delete semua comment comment kau yang kutuk kutuk orang tadi tu? waktu itu ai fikir tak ada ahli fesbuk ai yang lain ambil kisah rupanya ai silap. ada juga yang memerhati dalam diam dan ternyata ramai yang marah dengan mamat poyo tersebut. ramai rupanya yang sudah lama tidak suka dan tidak puas hati dengan sikap poyo mamat tersebut. ouh! baru ai tahu.

ada yang keluarkan statement macam ini dekat fesbuk sebagai tanda protes untuk mamat poyo tersebut "Ak xkisah hg blajaq tggi mn la geng ! Hg ada master ka, PHD ka, apa ka, org xheran lah ! Tp jgn slamber kata kt org laen xcerdik, xbrpengetahuan !"

akhir ceritanya mamat poyo tersebut dengan sendirinya remove diri dia dari frenslist fesbuk ai. kemudian kecoh kecoh dekat wall dia sendiri. sepanjang panjang ai berfesbuking ini adalah pertama kali ai berdepan dengan keadaan yang macam ini. pengajarannya kalau kita nak tegur orang kita kena cermin diri kita dulu. dan kalau kita mahu tegur orang ada caranya dan bukan ikut sedap hati nak cakap tanpa fikir perasaan orang lain. ish ish ish! semoga mamat poyo tersebut dapat taufik dan hidayah dan semoga dia cepat sedar diri. ameen.


4 comments:

alexayussida said...

ishk kerek bebenor....bole plak ckp mls nak baca..bodoh sombong namanye tuh,xleh terima teguran..bajet gila..saya plak hangenn sis..huhu

Keyb0ard Ke|abu said...

hahahaha...dulu pun saya pernah kena dgn ORANG YANG SAMA! Dia mmg macamtu...bajet bagus. Samalah jugak, lepastu dia delete komen2 maki hamun dia. Hehe... sorrylah. Sekali kau bersikap biadab, aku remove ko dari friendlist. :)

♣DYA AL-AIEN♣ said...

ALEXA:

huhu..
aah.. ramai yg ckp dia mmg jenis lansung takleh trima org tegur..
tp kalau kt org ikut sedap mulut dia je nk sound org..
dya nih pun mmg hangennn sgt sgt sgt ngn dia..
tp skarang dah abaikan dah pun..
smpi harini kalau sembang2 dekat fesbuk mmbe2 akn usik mengusik nk jadi bijak ada master kena makan ayam radix.. huhu.. ;p

♣DYA AL-AIEN♣ said...

PUAN ASILAH:

eyh ORANG YANG SAMA???
huuuuuu sungguh kebetulan..
sampai ke sini pun dya jumpa dgn org2 yg tak suka dia..
sungguh ramai org tak suka dia rupanya..
kesian..
rugilaaa hidup dia..
takde byk kawan..

Lilypie First Birthday tickers
Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Happy Birthday tickers
Daisypath Happy Birthday tickers